Добри практики на биопроизводители

Насърчаването, партньорството и работата в мрежа са ключови аспекти на растежа и поддържането на бизнеса с биологично земеделие. Добрите практики в тази насока включват: 

  • насърчаване и промотиране на биопроизводството чрез образователни и обучителни мероприятия, фермерски обиколки и дни на отворените врати, участие във фермерски пазари и др. 
  • сътрудничество и партньорство между производителите, търговците и обучителни организации, създаване на специализирани асоциации и бизнес организации  
  • нетуъркинг и обмен на опит чрез участие в конференции и събития, онлайн форуми и групи, семинари и менторски програми и др.  

 

Чрез прилагането на тези практики биологичните фермери могат ефективно да популяризират своите продукти, да установят ценни партньорства и да изградят силни мрежи в рамките на общността на биологичното земеделие. 

Партньорства и сдружаване

Ролята на неправителствените организации има голямо значение за създаване на традиции и съсловни организации в сектора, които да формират политики и да създават капацитет в областта на биологичното производство. Тези организации разпространяват информация сред земеделските производители относно биологичното земеделие, провеждат обучения на заинтересовани лица, организират демонстрационни земеделски стопанства, учебни центрове и събития за широката общественост за популяризиране на биологичното производство, действат в защита интересите на биопроизводителите. В тази връзка могат да бъдат посочени Сдружението на българските производители на биопродукти, Асоциацията на агроекологичните земеделски производителиФондация за биологично земеделие „Биоселена“, Българска асоциация „Биопродукти“, Сдружението на контролиращите лица за биологично производство и др.   

 

Особено място в развитието на сектора има партньорството с научни организации, подпомагащи правилния подход към реализацията му, като например Аграрните университети в гр. Пловдив, Стара Загора, Селскостопанската академия с нейните звена – научни институти на територията на страната. Присъединяването към асоциации и мрежи за биологично земеделие дава възможност на земеделските стопани да имат достъп до ресурси, услуги за подкрепа и пазарни възможности, съобразени с техните нужди. Тези организации често организират конференции, семинари и мрежови събития, където членовете могат да споделят опит, да си сътрудничат по проекти и да се застъпват за политики, които насърчават биологичното земеделие. 

 

Провеждането на семинари и обучения относно практиките за биологично земеделие може да помогне на земеделските стопани да бъдат в крак с най-новите техники, резултати от изследвания и регулаторни изисквания. Тези събития обикновено обхващат теми като управление на здравето на почвата, сеитбообращение, контрол на вредителите и болестите, компостиране и процеси на органично сертифициране. 

 

Организирането на фермерски обиколки и посещения на място в действащи предприятия и ферми позволява на фермерите да споделят своя опит и знания с други хора в общността на биологичното земеделие. Участниците могат да научат от първа ръка за успешните практики на биологично земеделие, да наблюдават различни методи на производство и да обменят идеи за подобряване на устойчивостта и рентабилността. Участието в местните фермерски пазари и биологични панаири предоставя на биологичните фермери възможности да покажат своите продукти, да се свържат директно с потребителите и да изградят взаимоотношения в общността. Тези събития не само популяризират биологичните продукти, но и повишават осведомеността за ползите от устойчивото земеделие и здравословното хранене.  

 

Сътрудничеството с изследователски институции, университети и селскостопански организации по проекти за научноизследователска и развойна дейност може да помогне на биологичните фермери да се справят със специфични предизвикателства и да проучат иновативни решения. Чрез участие в изследователски опити и демонстрационни проекти, земеделските производители могат да получат ценна представа за нови техники, сортове и технологии, които повишават производителността и устойчивостта.  

 

Предоставянето на техническа помощ при процесите на биологично сертифициране, документацията и изискванията за съответствие може да улесни прехода към биологично земеделие и да насърчи повече производители да възприемат биологични практики. Услугите за разширяване, правителствените агенции и организациите с нестопанска цел могат да предлагат семинари за обучение, техническа помощ и финансови стимули в подкрепа на усилията за органично сертифициране. 

Събития и изложения

Участието в събития предоставя ценни възможности на заинтересованите страни в сектора на биологичното производство да бъдат информирани за най-новите развития, да обменят знания и най-добри практики и да насърчават растежа на биологичното земеделие в ЕС.  Събитията за биологично земеделие в Европейския съюз (ЕС) се провеждат ежегодно и включват конференции, търговски панаири, работни срещи и семинари. Някои от основните събития в областта на биологичното земеделие в ЕС обикновено обхващат редица теми като устойчиви селскостопански практики, биологично производство на храни, сертифициране, пазарни тенденции и развитие на политиките.  

Основните събития включват: 

  • Biofach: Biofach е едно от най-големите органични търговски изложения в света, което се провежда ежегодно в Нюрнберг, Германия. Той привлича изложители и посетители от цял свят и предлага платформа за работа в мрежа, бизнес сделки и дискусии за биологичното земеделие и продукти.  
  • Световен конгрес за органични продукти събитие, организирано от Международната федерация на движенията за биологично земеделие (IFOAM) и се провежда на всеки три години. Тя обединява заинтересовани страни от целия биологичен сектор, за да обсъдят настоящите предизвикателства, иновации и възможности в биологичното земеделие. Мястото на събитието варира, но в миналото то се е провеждало в европейски страни. 
  • Европейски конгрес за биологично производство: Организиран от IFOAM EU, Европейският органичен конгрес е ежегодно събитие, което се фокусира върху развитието на политиката, пазарните тенденции и предизвикателствата пред биологичния сектор в Европа. Тя предоставя платформа за политици, изследователи, земеделски производители и представители на индустрията за обмен на идеи и опит. 
  • Organic Food Iberia: Това събитие се фокусира върху органични храни и напитки и се провежда ежегодно в Мадрид, Испания. Тя обединява производители, доставчици, търговци на дребно и потребители, които се интересуват от биологични продукти и устойчиви хранителни системи. 
  • Sana е международно изложение за биологични и натурални продукти, което се провежда ежегодно в Болоня, Италия. Тя обхваща широка гама от биологични продукти, включително храни, козметика, текстил и стоки за бита, и осигурява платформа за работа в мрежа и развитие на бизнеса в сектора на биологичното производство.  
  • Конференция за политиката на ЕС на IFOAM: Тази конференция се организира от IFOAM EU и се фокусира върху развитието на политиките, свързани с биологичното земеделие и селското стопанство в ЕС. Той разглежда въпроси като Общата селскостопанска политика (ОСП), регулирането на биологичното производство и мерките за подкрепа на сектора на биологичното производство.  
Специализирани магазини и фермерски пазари

Специализираните фермерски пазари за биопродукти набират все по-голяма популярност у нас и се организират в различни градове. Освен на традиционните места, такива пазари се организират от големи хранителни вериги и хипермаркети. Пазарите предоставят възможности за участие на малки местни производители, които да осъществят контакт с потребителите и партньори от бизнеса.  

 

Хранителните магазини отделят специализирани търговски площи за биопродукти, а някои от търговските обекти са изцяло специализирани в областта на биологичните продукти. 

Онлайн платформи

Използването на онлайн платформи, форуми и групи в социалните медии, посветени на биологичното земеделие, позволява на фермерите да се свързват със свои съмишленици и да споделят съвети и ресурси. Много от специализираните физически биомагизини поддържат и онлайн магазини, което улеснява достъпа на потребителите до предлаганата продукция. Примери за онлайн магазини са Моята ферма, която е специализирана в продажба на продукти от малки ферми в България, Биомаркет, Farmhopping  и др.  

 

Тези виртуални общности улесняват работата в мрежа, сътрудничеството и обмена на знания между биологичните фермери от различни среди и региони. Чрез прилагането на тези добри практики и активното ангажиране с общността на биологичното земеделие чрез събития, работа в мрежа и съвместни инициативи, земеделските производители могат да подобрят уменията си, да разширят мрежата си.